"Elüldöztek minket Magyarországról"

Szerző: Bálint F Gyula

Fotó: a szerző

2009. május 9. 18:39

Lukács Ernő (SEAT Leon)

Lukács Ernő (SEAT Leon)

Kiss Norbertet nem hagyják veszni.

Kiss Norbertet nem hagyják veszni.

Zana Tamás (SEAT Leon)

Zana Tamás (SEAT Leon)

 

A Zengő Motorsport idei terveiről, a versenyrendezésről, a márkakupákról, a versenyzőkről kérdeztem Juni Györgyöt, a Zengő Motorsport ügyvezetőjét.

- Az elmúlt hónapok történései, mint a versenynaptár és a versenyek rendezőinek publikálása, a Suzuki Kupa "tulajdonosváltása", a SEAT Leon Szuperkupa jelentős létszámbeli csökkenése, mind abba az irányba mutat, hogy a Zengő Motorsport kivonul az itthoni gyorsasági versenyzés színpadáról. Valóban ez a helyzet?
- Ha az átlag magyar állampolgárban lévő üldözési mánia egy tizede lenne bennem, már azt mondanám, igen elüldöztek minket, de szerencsére, nem ilyen egyszerű a helyzet. Úgy fogalmaznék, kiszorítottak minket a saját homokozónkból. A Zengő Motorsport mindenben, amit csinált és csinál, megpróbálja a lehető legmagasabb színvonalat hozni. Igaz ez az általunk majd egy évtizede rendezett futamokra is, ahol igyekeztünk olyan programokat is szervezni, amellyel nem csak a versenyek iránt érdeklődőket, hanem adott esetben a teljes családot a helyszínre tudtuk csábítani. Tudni kell, hogy az általunk rendezett versenyek kivétel nélkül veszteségesek voltak társaságunk számára, konkrétan ez futamonként 4-8 millió forint mínuszt jelentett. De ezt mi nem mínusznak éltük meg. Szerettük látni a fejlődést, bíztunk a befektetéseinkben, mert ez az volt. Az indulók számát mindenki fel tudja szorozni a nevezésekkel és arra is gondolni kell, hogy a mai gazdasági környezet már a néhány milliós támogatásokat is elszippantja. A költségvetést és a számokat azon a botrányos tavalyi futamon leraktuk az elnökség elé. Döbbenten nézték. A szakágban és szövetségben jelenleg működő kapcsolati rendszerek, az ember feje fölött meghozott döntések, az ellenségeskedés, az MNASZ-Hungaroring-rendezők közötti valós párbeszéd hiánya miatt ellehetetlenült a versenyrendezési szándékunk. Az imént vázolt dolgok miatt egy vállalkozónak már bukni sincs kedve. Egy évtizede ezt mosolyogva lehetett megtennie a barátok, sporttársak között, most meg a Zengős csapat saját gyerekét helyezik gyámság alá magukról megfeledkező emberek. Szégyenletes história.

- Nemrég derült ki, hogy az idei évtől nem a Zengő Motorsport viszi tovább a Suzuki Swift kupát...
- Igen, erre utaltam az imént. Egy márkakupa létrehozásának, üzemeltetésének megvannak a szabályai. A kupa-tulajdonos és a szövetség között létrejött szerződés egyik pontja a jogdíj. Amikor elindítottuk a Suzuki márkakupát, megegyeztünk, ahogyan korábban is volt az Astránal és a Cliónál, az első három évben a licencdíj teljes összegét fizetjük, a negyedik évtől pedig annak a felét. Az idén lejárt szerződés meghosszabbítása esetén tehát a csökkentett díjat kellett volna alkalmazni. Ehhez képest, mintegy ultimátumszerűen, azt kérte a szakág, hogy fizessük be a teljes összeget, hiszen ezen "kedvezmény" csak akkor jár, ha további két sorozatot üzemeltetünk, további két kedvezményes bejelentési díj mellett. A Clio Kupa, ugye, tavaly nyugdíjban vonult, a SEAT Szuperkupát pedig a recesszió söpörte el. A válságban a csőd szélén álló gyárak magunkra hagytak minket, forrás nélkül. Érthető, mentik az életüket. Maradt tehát egy sorozatunk és egyedül mi fizessük meg a többi szereplő helyett is a díjakat, amikor minket is súlyt a recesszió? Nincs egy emberi szó vagy gondolat felénk, csak az ultimátum? Emellett a szakág sem tudja azt nyújtani, amit évekkel ezelőtt. Egy márkakupa létrehozása évekkel ezelőtt nagyságrendekkel nagyobb összeget igényelt, ennek a jogdíj csak töredéke, maradjunk abban, csavaronként rakták össze kollégáim az összes autót, de Zengő Zoli személyi és gazdasági kockázatvállalása még ennél is durvább volt.
Ezt most néhány inkompetens, szereptévesztett sporttársunk hirtelen elfelejtette és hol telefonon szavazgatva, hol fél információkban bízva, hol teljesen tudatlanul, alaposan megszakértve, hosszú huzavona után, átadta valaki másnak, gyakorlatilag négy forintért, ha mondjuk 100 a befektetés. Lényegesen többért persze, de arányaiban, fillérekért, ami a befektetett munkánk teljes nullázását jelenti.
A szakág egyébként teljesítette a tagság belé vetett bizalmát. Igenis, ha tőlünk nem, hát, beszedte mástól a pénzt, vagyis, eredményes volt. Igaz, ha a választókat kérdezed egyenként, nem kérdés, ez a sorozat a Zengő Motorsporté, ha fizet, ha nem.
Ugye, nem csodálkozol, hogy így már akkor sem kellett, amikor tényleg visszaadták volna. Mert ott ültünk, és csak el kellett volna venni. De nem! Elég volt! Nem szeretnénk azt nézegetni, hogy ki mosolyog őszintén és ki nem.
Hangsúlyozni szeretném, hogy ami a Suzuki Kupa tulajdonosváltása körül történt, jogilag nem támadható, világos helyzet, lejárt a szerződés és nem velünk hosszabbítottak, ugyanakkor az imént elmondottak tükrében morális oldalon olyan kérdéseket vet fel, amelyeket egy felelősen gondolkodó szakágvezetés nem feszít ki idáig és nem hagyja bagóért elúszni más munkáját.

És már csak egy kérdésem van:
Mire fizet egy rendező bejelentési díjat? Azt mondták, ezek sportszakmai költségek. Én meg azt mondom sorozat szervezőként (SEAT), hogy nagyon nem mindegy, hogy van három ringes futam vagy nincs? Van e hely a molinóknak, épített állások az operatőröknek, 17 km vagy 250? Kell-e hegyre menni, tragikus utakra? Mennyi tévéadás születik ebből, mennyit kap a rendező, akinek 2x14 körét naponta lefoglaljuk? Valójában, miért nem vele üzletelek? És végül, ki rendez futamot, ha mi nem vállaljuk a veszteséget? És ha nem rendez senki, akkor a szakág a zuhanó színvonal miatt miért nem csökkent a szervezők felé árat? . Ha kevesebb futam van, akkor miért kell ugyanannyit fizetni? Miért csatlakozzon ide befektető?


- Mi a helyzet a SEAT Leon Szuperkupával?
- Ez egy teljesen gyári versenyautó, így minden alkatrészt hozzá a gyártól, euróban kell megvásárolni. Amikor elindítottuk a sorozatot egy euró 245 Ft volt, most 300. Minden versenyzőnek megvan a maga limitje, amit el tud költeni egy évben. Ha a költségek hirtelen 30%-al megemelkednek, nem várható el tőle, hogy tovább tudja finanszírozni. Érdekes ugyanakkor, hogy a válság nem egyformán érintette a térségünket. Míg nálunk a versenyzők meg kellett váljanak versenyautóiktól, a csehek és horvátok megrohanták a magyar piacot értük.
Egyébként félre ne érts, ezzel kapcsolatban nincs rossz érzés bennünk. A fene sem gondolta két éve, hogy ilyen recesszió jön. Az üzlet pedig ilyen, van benne kockázat. A SEAT Leon Szuperkupára nyugodtan kijelenthetjük, hogy elsodorta a válság.



Az interjú folytatódik. Lapozz!

Lapozás:   1 | 2
 

Közelgő események

.