A Renault Cliok születése

A Renault Cliok születése

Szerző: A5 - www.markakupa.hu

2004. március 30. 10:00

 

1994-ben megmozdult valami a magyar gyorsasági autósportban, amikor Dancsó Pál és Cserkúti József az Opellel karöltve létrehozta az első hazai márkakupát, az Opel Astra Kupát. Ez a sorozat a kezdetektől fogva nagy népszerűségnek számított, a gyorsasági szakág legizgalmasabb versenyeit, legkiélezettebb bajnokságait hozta.

A sorozat népszerűsége azonban idővel csökkent és az új Opel Astra megjelenésének köszönhetően a név is megváltozott Opel Astra Classic Kupára. 2000-ben a két alapító átadta a sorozat jogait Zengő Zoltánnak, aki annak idején szintén ebben a kupában kezdte bontogatni autóversenyző szárnyait. Zengő Zoli kezei alatt - többek között az új médiakupának köszönhetően - ismét felvirágzott az Astra Kupa, ezért Zengsi új márkakupa létrehozásán kezdte el törni a fejét.

A cél az volt, hogy az Astrák és a túraautók közti rést próbálja áthidalni az új kategória, hiszen az induló lépcső után sokaknak nem adatott meg a lehetőség a tovább fejlődésre. Zengő Zoli a Renault Hungáriában partnerre talált, Kismartoni Péter PR-igazgatóval közösen mindent megmozgattak, hogy egy új sorozat jöhessen létre. Erre a legmegfelelőbb alap a Renault Clio 2000-es változata lett, amelynek egy átalakított változatát már a 2002-es idényzáró versenyen tesztelni kezdtek. Szerencsére a gyár közben piacra dobta a Clio RS Ragnotti, amely még közelebb állt a versenyautókhoz, így végül a Zengő Motorsport 40 darab ilyen Cliot alakított át versenyautóvá. Az átalakítások a Zengő Motorsport műhelyében történtek, Monori Gyula fiatal, lendületes csapata 2003 májusának végére 40 darab sorszámozott Zengő-féle Cliot adott át a versenyzők rendelkezésére, amelyek mind megfeleltek az FIA legszigorúbb biztonsági előírásainak is.

A Ragnotti Cliokon a legfőbb átalakítások a futóművet érintettek, ugyanis az autók új, BW versenyfutóművet kaptak, amelyet több száz tesztkilométer alapján gyártatott le a Zengő Motorsport. A motor maradt változatlan, a széria kipufogót viszont egy igazán vérmes hangzású Proex-rendszer váltotta fel. A váltó, a kuplung, a fék mind-mind széria, az autó utastere viszont alaposan átalakult, hiszen szinte minden fölösleges dolgot kipakoltak. Ezek után bekerült egy minden biztonsági előírást túlteljesítő bukócső, valamint 6 pontos övekkel felszerelt GT-s stílusú OMP kagylóülés, OMP sportkormány, taposó, sportpedálok, tűzoltó készülék, valamint a kihagyhatatlan áramtalanító. A szigorú szabályok értelmében az autókon csak a kopó alkatrészeket lehet cserélni, minden más megváltoztatása tilos. Ezért aztán a motorvezérlő elektronikával sem lehet játszani, ami azért is fölösleges, mert az Astra Kupához hasonlóan a verseny előtt ezeket is kisorsolják, vagyis az ezekkel való visszaélések esetleg pont az ellenfelünkön segíthetünk.

Renault Clio RS Ragnotti technikai adatok:

Karosszéria
Tömegkg965-1021*
Hosszmm3810
Szélességmm1675/1625
Motor
soros 4 hengeres, hengerenkénti befecskendezés
Hengerurtartalomkcm1998
Szelepek száma 16
Furat/löketmm82,7 x 93
Surítés 11:1
TeljesítménykW (LE)124 (172*) (6250 1/min)
NyomatékNm200* (5400 1/min)
Menetdinamika
Gyorsulás 0-100 km/hs6,5-7,3*
Végsebességkm/h220*
Nyomatékváltó
Manuális 5 fokzatú  
Kerekek
Gumiabroncs  Pirelli PZero Nero195/45 R 16
Keréktárcsa 7J16 ET38
Futómu
KW sport (állítható)  
Biztonsági berendezések OMP
oltó berendezés
fejprotektoros ülés
6 pontos 6 colos öv
biztosági oldalháló
áramtalanító
kormány
FIA 2003 homologizációjú biztosági bukóketrec


* - tájékoztató jellegű adatok


A cikkért köszönet a www.markakupa.hu oldalnak.

 

Közelgő események

.