Formula Renault 2000

Formula Renault 2000

Szerző: képek: Bálint F Gyula

2006. július 1. 10:00

 

Az Autós Gyorsasági Országos Bajnokságról igazán nem mondhatjuk el, hogy autók tekintetében nem változatos. Sorozatunkkal a bajnokságban szereplő versenyautókat kívánjuk bemutatni olvasóinknak. Erre minden esetben segítségül hívjuk az autó pilótáját, hiszen ki más tudna többet a járműről, mint ő (na jó, az autó építője talán … :-)). Az első részben mindjárt egy „igazi” versenyautóval kezdünk, a tavalyi E csoport abszolút bajnokát, Pődör Balázst kértük meg, meséljen a Formula Renault 2000-ről.

„Az autónak szénszálas monocoque váza van, amit az olasz Tatuus cég készít. A jelenlegi karosszéria kit 2004-óta van forgalomba és 2008 végéig valószínüleg ez is marad, utána is valószínűleg csak az aerodinamikai elemeken fognak változtatni. Az autó súlya körülbelül 470 kilogramm üresen. A futómű teljesen szokványos formula autós futómű, háromszög lengőkarokkal. Elől egy, közös, hátul két állítható rugóstaggal. A fékrendszer is egyszerű acél tárcsákból és négydugattyús nyergekből áll. Semmilyen rásegítés nincs, sem a féken, sem a kormányon. Mivel keskenyek a kerekek, nincs akkora tapadása, nem olyan nagy a kanyarsebesség, hogy szükség legyen rásegítésre.”

„A motor egy 2000 köbcentiméteres Renault motor, úgy tudom, hogy a Clio-k is ezt használják, annyi a különbség, hogy ez száraz karteres, ezáltal alacsonyabb a súlypontja és befér a formula autóba is. Pontosan 198 lóerő és 7400-as fordulatnál szabályoz le az elektronika. Az erőátvitelről egy hatsebességes szekvenciális nyomatékváltó gondoskodik. Egy Power-Shift dolgozik benne, ami azt jelenti, hogy felfele váltásnál nem kell elvennie a gázról a lábát a pilótának, hanem teljes gázon meghúzza a sebességváltó kart. A Power-Shift elvesz a gázt egy fél másodpercre, a váltó pedig beugrik a megfelelő fokozatba. Visszaváltáskor viszont szükség van egy olyan 20 százalék kuplungra.”

„A pilótafülke szűk. Ebben is megtalálható a Karl Wendlinger Monaco-i balesee után a Formula 1-be bevezetett fejvédő magasítás. Ez is a monocoque része, fele olyan vastag mint egy Formula 3000-es versenyautóé, tehát kisebb a törési szilárdsága, hiszen az autóval nem lehet olyan tempót autózni. Van egy ülés, amit a pilótára méreteznek. Ez egy speciális kétkomponensű hab, amit beleöntenek egy zacskóba, ebbe beleül a versenyző. A hab a testmelegtől megkeményedik és felvesz a test formáját. Ezután még egy két finomítást igényel és helyezhető az autóban. Ha azonban a pilóta nem érzi jól magát benne, akkor újat kell készíteni. Nagyon fontos, hogy megfelelő pozícióba üljön benne a pilóta. Ha alacsonyabban szeret ülni, akkor alacsonyabbra kell venni, ha kicsit magasabban, akkor magasabbra. én kicsivel alacsonyabban szeretek ülni benne, mint az átlag, mert az a jó, ha minél több levegő jut be a motorhoz és ezt az áramlást a sisak ebszolut nem befolyásolja.”

„A műszerfal digitális, mutatja, hogy hányadik fokozatban vagy, vízhőfokot, olajnyomást. A mosolygó fejek azt jelzik, hogy az érzékelő működik. Le tudsz futtatni különböző teszteket, meg tudod nézni például, hogy hány százalékre nyit ki a gáz, mennyi az áramfelvétel, mekkora a töltés. Versenyen a Race gombot kell megnyomni és ebben az üzemmódban különböző variációkban lehet megjeleníteni a fontos információkat. Ezt versenyzője válogatja, hogy ki melyiket szokta meg, melyiket használja, én úgy szoktam nézni, hogy nagy fordulatszám, sebességváltó, olajnyomás. További lehetőség például a köridők megjelenítése. Középen található egy LED, amelyik ha felvillan, tudom, hogy el kell váltani."


Műszaki adatok és versenyzési költségek a következő oldalon. Lapozz!

Lapozás:   1 | 2
 

Közelgő események

.